Silverfloden – svenskarna som lyckades i Sydamerika med en blinkning till Evert Taube

måndag 7 februari 2022

Ulla Bernhage


Rubriken ovan satte Mats Erasmie på sitt föredrag den 7 februari hos oss på Rotary. Silverfloden heter bok nummer två som är en del i en trilogi om de utvandrade svenskarnas öden i Sydamerika i början av 1900-talet.

Tiden som Silverfloden skildrar var en fantastisk period i Argentina. Landet var det 4:e rikaste i världen under 1900-talet. Idag ett av de fattigaste. Välstånd är inget vi kan ta för givet utan att vårda, fördela och utveckla. Det är något vi kan lära av historien framhöll Mats Erasmie.

Han berättade vidare att han nu varit i Argentina 6 gånger och träffat många av dem som var barn till de som utvandrade från Sverige. Han har förfäder, som fortfarande bor kvar och där tredje generationens invandrare nu blivit 100 procent argentinare. För första generationens invånare var det viktigt att gifta sig med en svensk. I värsta fall kunde man gifta sig med en dansk eller norrman alternativt någon annan europé. Argentinarna ansågs inte vara bra att gifta sig med. Integration tar tid.

Svenska framgångar i Buenos Aires och området Rio de la Plata (Silverfloden) var otaliga. En grupp revolutionerade mejerirörelsen och kallades för Smörklicken, två svenskar ritade Casa Rosada, presidentpalatset. Gatstenen som finns i Buenos Aires kommer från Bohuslän. Det var initiativrika svenskar som när de skickade last till staden passade på att barlasta fartyget med gatustenar från Bohuslän. När det som skulle fraktas dit sedan hade levererats kunde de sedan sälja stenen och få sig en rejäl hacka.

En annan lustighet är att Maradonas hemmaklubb har svenska färger. Då klubben skulle välja färg kunde man inte komma överens. En person föreslog då att klubbens färg skulle bli det som nästa båt, som anlände hamnen hade på sin flagga. Det visade sig att den första båten var svensk.

Vi fick även höra om Evert Taube som grävt kanaler och kanske inte varit så mycket ute på pampas som has visor påskiner.

Mats Erasmie kommer i höst ut med sin tredje bok som handlar om integrationen. En utomordentligt trevlig kväll eftersom föredragshållaren var mycket medryckande.